Sök:

Likabehandlingsplan och värdegrundsarbete

Hur gör förskolan?


Tanken med arbetet väcktes då vi som föräldrar och studenter inte sett något samband mellan likabehandlingsplanen och det praktiska värdegrundsarbetet i förskolan. Syftet med detta arbete är att beskriva, analysera och vidga förståelsen för hur utvalda förskolor integrerar planen för likabehandling och mot kränkande behandling till det praktiska arbetet med värdegrunden. Det som i förskolan benämns som likabehandlingsplan består av två olika planer. Den ena heter likabehandlingsplan och regleras av Diskrimineringslagen (SFS 2008:567). Den andra heter plan mot kränkande behandling och regleras av Skollagen (SFS 2010:800). Efter att Skolinspektionen gjort undersökningar på skolor och förskolor har de funnit brister i arbetet med planen för likabehandling och mot kränkande behandling (Rimsten, 2010). Forskning visar på att det är viktigt att ha ett väl fungerande värdegrundsarbete där alla är involverade, såväl barn, pedagoger som föräldrar. Värdegrundsarbetet måste ses som en helhet med det övriga arbetet i verksamheten och kan inte stanna vid att endast bli regler för vad man får och inte får göra (Halvars-Franzén, 2010; Löf, 2011; Thornberg, 2006). Som metod för studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att få reda på pedagogers uppfattningar kring ämnet. Vi har även intervjuat föräldrar på de aktuella förskolorna för att ta reda på hur deras delaktighet i arbetet ser ut. Under studiens gång har vi båda varit delaktiga och detta har hjälp till att få en vid bild av ämnet då vi tillsammans tolkat och analyserat svaren. Resultatet visar att planen för likabehandling och mot kränkande behandling inte integreras på ett tydligt sätt i det praktiska värdegrundsarbetet på förskolorna. Trots detta genomförs ett stort arbete i många förskolor.

Författare

Anna Lans Theres Mattsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..