Sök:

Lik eller Olik - Konsumentprofiler inom svenska telekombranschen


InledningIFRS-regelverket infördes 2005 och det har påverkat fastighetsbolagens redovisning.Branschen har genom organet EPRA tagit fram egna mått som kan användas för utvärderingoch analys av fastighetsbolagen. Studien skall belysa dessa skillnader och forskningsfråganlyder: Hur påverkas redovisningens relevans när man fokuserar på branschspecifika mått kontramått enligt IFRS, för fastighetsföretag?MetodMetoden som används för att hitta intressant data att analysera heter ?Lens model?. Metodenskall avspegla hur en expert analyserar ett företag, först tittar man brett på företaget i sin miljö,sedan studerar man företaget enskilt för att till sist gå ner på enskilda poster i räkenskaperna.Teoretisk ReferensramHuvudteorin är agencyteori. Teorin skall förutse vissa beteenden som rationella individer gör nären individ är tillsatt för att maximera vinsten åt en annan. Det uppstår då kostnader för denprincipalen, den som äger, för att styra agenten, den som är tillsatt.ResultatMåtten är olika vad gäller resultat- och balansmåtten. För resultatmåtten är syftet så olika att detär svårt att jämföra relevansen. För balansmåttet är den största skillnaden uppskjuten skatt, enpost där relevansen är relativt låg på grund av ett flertal faktorer.Diskussion och SlutsatsI slutsatsen sammanfattas och fördjupas reflektionerna från föregående kapitel. Hur stårskillnaden blir om man redovisar enligt IFRS eller med branschmått beror på företagensaffärsidé och strategi. Avvikelsen blir större ju längre sikt man förvaltar fastigheterna på.Skillnaden beror på uppskjuten skatt där man har mindre relevans till förmån för tillförlitlighet.

Författare

Johanna Karlsson Möller Anna Palmér

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..