Sök:

Legitimering av uppförandekoder En studie av H&M, Lindex och KappAhl - tre företag inom konfektionsbranschen.


Vi har främst använt oss av intressentmodellen och legitimitetsteorin i vår analys. För att ge läsaren en teoretisk bakgrund går vi även bland annat in på det ansvarsfulla företaget, CSR och olika sätt att rapportera. Vi utgick i vår studie från tre stora svenska företag inom konfektionsbranschen. Vi har kommit fram till att företag använder olika verktyg för att framstå som legitima. Dessa verktyg är införande av uppförandekoder som de försöker få sina leverantörer att leva upp till. För att leverantörerna skall leva upp till uppförandekoderna har företagen inspektörer som kontrollerar leverantörerna. Företagen har system för hur de arbetar vid brott mot uppförandekoden. Företagen publicerar rapporter för att allmänheten skall vara medvetna om deras insatser. Vi har funnit att intressentteori tillsammans med legitimitetsteori förklarar företagens agerande på ett övertygande sätt. Detta eftersom företagen, när sociala ansvarsfrågor kom upp i slutet av 1990-talet, började arbeta med sociala ansvarsfrågor. Företagen har fortsatt att göra stora insatser inom detta område i och med ökade krav på dem. Företagen har arbetat med att försöka bli associerade med organisationer såsom FN och ILO, vilka av allmänheten framstår som legitima. Företagen har publicerat sina resultat av sina arbeten i ett flertal rapporter vilket enligt legitimitetsteorin är det enda sättet att påverka allmänheten.

Författare

Monique Tränefors Per Stening

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..