Sök:

Leasing i flygbranschen -En kvalitativ studie bland användare av den nya standarden

Under mitten av 2011 kommer en ny leasingstandard att presenteras, vilken innehåller storaskillnader mot dagens befintliga IAS 17-standard. I korthet innebär förändringen att en storandel leasingavtal som idag klassificeras som operationella skall in i balansräkningen, där detleasade objektet skall aktiveras och skrivas av löpande.Detta kommer medföra försämrade nyckeltal då balansräkningen växer tillsammans medminskad flexibilitet för leasingtagarna. Därtill kräver finansiella leasingavtal mer reurser bådeinitialt och löpande under räkenskapsåret då bland annat restvrädet måste beakttaskontinuerligt.Syftet har varit att undersöka huruvida den nya standarden kommer att påverka flygbranschenoch i synnerhet de valda företagen. Vidare kompletteras syftet med följande frågeställningar:? På vilket sätt kommer den nya IFRS-standarden att påverka den finansiellarapporteringen i valda flygbolag?? Hur står de rustade för förändringen?Som respondenter för vår undersökning valde vi tre flygbolag av varierande karaktär, ettleasingbolag samt en redovisningsexpert. Denna utgångspunkt satte även vår avgränsning.Vidare tillämpade vi en kvalitativ metod, då den är av mer förklarande karaktär och lämparsig bättre när syftet grundas i förståelse i ämnet.Våra respondentar från flygbolagen var mycket eniga om att operationell leasing är frekventförekommande samt att denna finansieringsform innehåller klara fördelar.I samband med att den nya IFRS-standarden införs kommer företag som idag inneharbetydande andelar operationell leasing att påföras högre kostnader då avtalen skall arbetasom. Emellertid medför inte den standraden långsiktigt påverkan, då restvärdesrisken, vilken ärden främsta aspekten vid klassificeringen ändå kan beakttas effektivt i framtiden genomproduktiva avtal.De viktigaste incitamenten för att välja leasing som finansieringsform är att restvärdesriskenminskas, flexibiliteten i flottan ökas och att leasinggivare oftast får bättre låneräntor änflygbolag. Att dessa fördelar är så pass starka i kombination med att det inte är så stor skillnadför leasinggivare och leasingtagare i flygbranschen om avtalet är operationellt eller finansielltdå detta oftast går att skriva sig ur gör att standarden troligen inte kommer att påverkaflygbranschen i någon större utsträckning gällande vilken finansieringsform som väljs. Inteheller nyckeltalen kommer påverkas då dessa redan i dagsläget justeras efter operationellleasing.

Författare

Christian Bylock Ludwig Fredriksson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..