Sök:

Lean informationshantering

Applicering av Lean på informationsflödet inom depåfordonsledningen, SJ Hagalund


Denna studie behandlar ett försök att applicera Lean-teorier på informationshantering. Lean är ett managementkoncept som togs fram i USA under 60- och 70-talet. Dess popularitet har gått i vågor men är idag en utbredd standard inom bil- och verkstadsindustrin. Grundstenarna i Lean-filosofin är att hantera resurser snålt genom att eliminera slöseri och processer som inte tillför värde till kunden. Att applicera Lean-teorier på informationshantering är ett relativt nytt och i dagsläget finns ej vedertagna och allmänt erkända verktyg och metoder. Arbetet är utfört på SJ:s servicedepå i Hagalund, Stockholm och fokuserar på arbetsprocesserna kring fordonsledningen i depån. Målet med studien var att analysera och utvärdera Depåfordonsledningens arbetsprocesser och utforma konkreta förslag för förbättringar och testa dessa i skarp drift. Arbetet har genomförts genom att tillämpa Lean-teorier på hur man hanterar information. I arbetet har fokuset legat kring depåfordonsledarnas arbetsprocess och arbetet är avgränsat från de system man använder i det dagliga arbetet.Genom observationer och intervjuer parallellt med litteraturstudier skapades en bild av nuläget. Utifrån det teoretiska ramverket som tagits fram har beskrivningen av nuläget analyserats genom jämförelse mot teorin. Arbetet har genomgående varit explorativt då lite bakgrundsinformation om informationshantering och dess problematik saknats. Analysen genomfördes genom att applicera teori och metoder på empirisk data och utifrån denna analys sammanställdes en problembild. Från analysen gjordes en vidare analys av ett valt problemområde där en princip för ärendehantering togs fram och sedan testades. Utifrån testet och resultat från analysen drogs slutsatser om hur Lean kan appliceras på informationshantering och hur detta skulle kunna tillämpas i verkligheten. De utifrån analysen största problemen presenteras som 1) bristande möjlighet till prioritering av ärenden, 2) dålig kommunikation och 3) stundvis enorm informationsbelastning hos depåfordonsledarna.

Författare

Eric Axelsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..