Sök:

Lean-metoder i akutsjukvården

Hur man ökar kundvärdet

I takt med att många vårdinrättningar har insett värdet av att använda sina resurser mer effektivt har lean blivit ett allt mer uppmärksammat område inom sjukvården. Den här rapporten beskriver hur man med lean-metoder kan öka kundvärdet i akutsjukvården. För att öka kundvärdet måste man eliminera de icke värdeskapande aktiviteterna som finns i värdeflödet. Vi har med hjälp av information från litteraturen och genomförda intervjuer valt ut två metoder för att identifiera icke värdeskapande aktiviteter; värdeflödesanalys och visuell identifiering. De icke värdeskapande aktiviteterna vi identifierat kategoriseras in i sju kategorier av svinn. Genom att kombinera information om hur ofta en kategori av svinn förekommer, och hur stor negativ påverkan på kundvärdet varje kategori av svinn har kan vi ta fram vilka kategorier av svinn som är viktigast att eliminera. Vi har kommit fram till att rörelse, väntan, defekter och överproduktion är de kategorier av svinn som är viktigast att eliminera i akutsjukvården. Utifrån de svinn som är viktigast att eliminera har vi valt ut tre lean-metoder som effektivt eliminerar dessa svinn för att öka kundvärdet. Vårt resultat är 5S, kanban och flödesutjämning. Dessa är lean-metoder som med goda reslutat används i praktiken för att eliminera svinn och öka kundvärdet i akutsjukvården.Nyckelord: lean, lean-metoder, akutsjukvård, sjukvård, 5S, visuell styrning, värdeflöde, svinn, muda, heijunka.

Författare

Adam Ivarsson Arvid Joelsson Warrenstein

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..