Sök:

Läslust eller lust till läsning

Syftet med detta examensarbete var att genom lekfulla, pedagogiska metoder, försöka göra den skönlitterära läsningen mer lustfylld, och se om eleverna genom detta arbetssätt fick en ökad lust till läsning. Vårt utvecklingsarbete genomfördes på en grundskola i år 5-9. Arbetet gick ut på att eleverna skulle få presentera sina lästa böcker för varandra på andra sätt än genom att skriva en recension. Utifrån elevernas intressen valde vi böcker som synliggjordes genom ett ?hembibliotek? i varje klassrum. Vårt arbete med eleverna pågick under en sjuveckorsperiod. Projektet inkluderade såväl enkätundersökningar som ostrukturerade observationer. Ur dessa resultat kunde vi se att eleverna fått ett ökat läsintresse samt en positivare attityd till läsning.

Författare

Eva Lundberg Linda Lundqvist Carola Sandström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..