Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv
Arbetets art: Examensarbete Barndoms- och ungdomsvetenskap (BUS)
Sidantal: 43 (47 inklusive referenslistan)
Titel: Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv
Författare: Nisrin Adas
Handledare: Jonas Qvarsebo
Datum: 2008-03-07
Syfte och frågeställningar: Synen på och definitionen av läs- och skrivsvårigheter har varit
väldigt omtvistad under 1900-talet. Mitt övergripande syfte med denna uppsats är att genom en
diskursanalys finna de mönster som formuleras i utvalda texter. Härigenom studeras följande
problematiseringar: Hur har fenomenet läs- och skrivsvårigheter uppmärksammats under den
period som kommer att studeras? När och hur visar sig problemet enligt vissa aktörer? Vilka
kunskaper ligger till grund för det? Vilka är auktoriteterna som har kämpat om tolkningsföreträde
genom historien? Vilka åtgärder har utförts för elever med läs- och skrivsvårigheter? Dessa
dimensioner förtydligas genom en historisk undersökning, detta för en förståelse av läs- och
skrivsvårigheternas utveckling.
Metod och teori: Diskursanalys som teori och metod har varit grunden för undersökningen.
Kortfattad slussats: Beroende på olika teoretiska forskningsperspektiv skildras synsättet kring
fenomenet läs- och skrivsvårigheter. Oenigheterna handlar inte enbart om skilda synsätt, utan
handlar även om skolsystemets och undervisningens organisation.