Sök:

Läs- och skrivinlärning på ett lustfyllt sätt


Vi har genomfört ett utvecklingsarbete som bygger på aktionsforskningar inom läs- och skrivinlärning. Vi har under en bestämd tidsram haft målet att få eleverna att känna sig delaktiga i en lustfylld och givande undervisning. Aktionsforskningarna handlar om hur lärare ska kunna använda olika inlärningsmetoder för att kunna öka lusten till att läsa och skriva hos elever. Läsaren kommer att få ta del av realistiska exempel på hur läs- och skrivundervisning sker på ett lustfyllt sätt, då elever har medverkat och deltagit i denna aktionsforskning. Detta utvecklingsarbete framskriver på ett tydligt sätt hur lärare kan undervisa inom läs och skrivinlärning med eleverna, till exempel genom en metod som kallas för LTG metoden. Dessa aktionsforskningar är gjorda på två olika skolor i Mellansverige med elever i årskurs 2 och 3. Två olika aktiviteter har använts som verktyg för att kunna dokumentera elevers process till ökad lust för att läsa och skriva. Den ena aktiviteten går ut på att eleverna under process har fått arbeta med serier där de har fått använda sig av bland annat tecknade bilder samt pratbubblor. Den andra aktiviteten är ett arbete med att skriva sagor under en tidsbestämd period. Det är två olika aktionsforskningar med två olika processer. Aktionsforskningen har stöd i relevant litteratur och i styrdokumenten.

Författare

Emma Rundquist Veronica Schäf

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..