Läs- och skrivinlärning hos grundskoleelever på en skola i Sverige och en i Kenya
En jämförelse i pedagogers reflektioner om läs-och skrivinlärning i förhållande till skolans resurser, metoder och omkringliggande faktorer
Swedish primary schoolKenyan primary schoolReading and writing learningSvensk grundskolaKenyansk grundskolaLäs- och skrivinlärning
SammandragSyftet med den här rapporten är att visa hur lärare vid en skola i Sverige och en i Kenya tänker och arbetar med läs-och skrivinlärning samt beskriva hur de upplever att utomliggande faktorer kan påverka undervisningen. För att genomföra studien har en kombination av kvalitativa intervjuer och ostrukturerade observationer använts. Intervjuerna har utförts på fyra pedagoger, två svenska och två kenyanska som undervisar mot förskolan till årskurs tre. Observationerna har utförts på samma skolor och vid sex tillfällen, tre på vardera skola. I resultatet kan man ta del av kontraster och likheter mellan den svenska och kenyanska skolan. Olika förutsättningar och metoder speglar undervisningen. Trots dessa olikheter anser samtliga lärare att eleverna når målen med avseende på läsande och skrivande.