Lärpattan som verktyg i träningsskolans versamhet
En studie av två pedagogers erfarenheter
Technology uses in educationSpecial needs educationTeacher experienceProximal development zoneArtefactLearning tabletMediating toolTeknologianvändning i undervisningSpecialundervisningPedagogers erfarenheterProximal utvecklingszonArtefaktLärplattaMediering.
Min förhoppning med den här studien är att bidra till att sprida andra pedagogers erfarenheter av användningen av lärplattan i sin undervisning. Studiens syfte är att utifrån pedagogers erfarenheter beskriva lärplattans funktion i en verksamhet i träningsskolan. Jag undrar hur lärplattan används i verksamheten, enligt pedagogerna? Vilken betydelse de menar att lärplattan har för lärande och undervisning i sin verksamhet? Samt hur lärplattan kan, utifrån pedagogernas erfarenheter, förstås som ett medierande verktyg?Som teoretisk grund använder jag ett sociokulturellt synsätt på lärande. I studien använde jag en kvalitativ forskningsansats och halvstrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat två pedagoger, verksamma i träningsskolan, som använde lärplatta i sin undervisning. Mitt resultat visar att pedagogerna beskriver övervägande positiva erfarenheter av lärplattans funktion i verksamheten. De använder lärplattan som ett komplement till annan undervisning och med en tydlig struktur i undervisningen. Pedagogerna beskriver att de främst använder lärplattan inom ämnesområdet kommunikation men resultatet visar att de använder lärplattan inom alla träningsskolans ämnesområden; estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter och verklighetsuppfattning i olika omfattning. Min slutsats är att lärplattan är en artefakt som är användbar för undervisning och lärande i träningsskolans verksamhet. Lärplattan kan som medierande artefakt skapa möjligheter och samspel i pedagogers undervisning och också underlätta lärandet i elevens närmaste utvecklingszon.