Sök:

Läromedelsanalys - Naturkunskap A


Syftet med denna rapport är att synliggöra skillnaderna och likheterna mellan de läroböckersom idag finns på marknaden för kursen Naturkunskap A. Ett antal läroböcker från de störstaförlagen har undersökts utifrån innehåll, stil och målgrupp. Innehållet i böckerna skiljer siginte så mycket åt om man ser till det stora hela. Med vissa undantag har författarna tagit uppsamtliga delar som nämns i kursplan och kursmål. När man går närmare ser man dock ganskastora skillnader. Skillnaderna märks i synnerhet i författarnas bruk av bilder och i språket. Hosde senast utgivna böckerna ser man också att samhällsdiskussionen om hållbar utveckling harfått relativt stort utrymme. Böckerna har oftast samtliga gymnasieskolans program ellerendast de yrkesförberedande programmen som målgrupp.

Författare

Johan Nyman

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..