Sök:

Läroböckers förmedling av politiskt deltagande

En kvalitativ textanalys om förmedlingen av politiskt deltagande i fyra läroböcker för samhällskunskap 1a1 och 1b i den svenska gymnasieskolan


Den här uppsatsen studerar läroböcker anpassade för gymnasieskolans grundkurser i samhällskunskap för att undersöka läroböckernas beskrivning av politiskt deltagande. Syftet är att undersöka om läroböckerna uppmuntrar till politiskt deltagande. Ytterligare syften är att undersöka om läroböckerna fokuserar på någon form av det politiska deltagandet samt om det finns någon skillnad mellan läroböckerna för de praktiska- respektive de teoretiska programmen. Utifrån tidigare forskning och teori skapades ett analysschema. Analysschemat innehåller fyra fält: parlamentariskt kollektivt politiskt deltagande, parlamentariskt individuellt politiskt deltagande, utomparlamentariskt kollektivt politiskt deltagande samt individuellt utomparlamentariskt deltagande. Med hjälp av de fyra fälten har en kvalitativ innehållsanalys genomförts. Läroböckerna, två för det praktiska programmet och två för det teoretiska programmet, har därefter analyserats var för sig och slutligen jämförts. Resultatet visar att läroböckerna i stor utsträckning uppmuntrar till politiskt deltagande. Ytterligare resultat visar att läroböckerna har ett kollektivt och parlamentariskt fokus på politiskt deltagande. Dessutom visade analysen att läroböckerna för de praktiska programmen presenterade en mer nyanserad bild av politiskt deltagande än vad läroböckerna på de teoretiska programmen gjorde. Dock var resultatet att samtliga läroböckerna presenterade en relativt ensidig bild av politiskt deltagande.

Författare

Emil Björklund

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..