Sök:

Lärares uppfattningar om betyg


Syftet med arbetet var att studera lärares uppfattningar om betyg. Uppsatsen svarar på vad 8 intervjuade lärare anser vara betygets funktion, vad som är grunden för deras betygsättning av elever, på vilket sätt lärarna skapar ordning och gott uppförande hos elever samt hur de upplever på ett eventuellt kommande ordningsomdöme. Metoderna vi använt oss av heter The Grounded Theory vilken innebär att man försöker se förhållanden mellan teori och empiri. Den andra metoden, fenomenografi, är också en empirisk forskningsansats. Den behandlar människors uppfattningar på omvärlden. I vårt resultat kommer vi fram till att lärarna i första hand betygsätter det eleven presterat. Det som är grunden för betygsättningen är främst elevens faktiska kunskaper. Ordning och uppförande skapar lärarna genom att själva föregå med gott exempel och att föra en dialog med eleverna. Ett kommande ordningsomdöme tror inte lärarna löser skolans problem vad gäller oordning i klassrum och elevers negativa beteende.

Författare

Hanna Orre Tina Sannsell

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..