Sök:

Lärares datorattityder

köns- och åldersperspektiv


Denna uppsats syfte var att undersöka lärares attityder till IT och datorer i undervisningen och huruvida dessa är kopplade till lärarens ålder eller kön. För att uppnå syftet ställdes två frågeställningar upp. Den första frågeställningen behandlade en eventuell skillnad i datorattityder mellan manliga och kvinnliga lärare och den andra handlade om äldre och yngre lärares attityder till IT och datorer i undervisningen. För att besvara dessa frågeställningar användes både enkäter och intervjuer. Tjugofyra enkäter distribuerades och fem intervjuer genomfördes på två högstadieskolor i norra norrbotten. Resultaten indikerade att de yngre lärarna hade en mer positiv attityd till datorer, samt att de även kände sig säkrare när de diskuterade datorer med elever. Jämförelsen mellan de manliga och kvinnliga lärarnas datorattityder pekade åt olika håll. De manliga lärarnas svar tydde på att de i högre grad ansåg sig tillhöra de med mest kunskaper om datorer på sin skola och att en större andel även ansåg att datoranvändning i undervisningen gör dem till bättre lärare. De kvinnliga lärarna uppgav sig dock ha en större tilltro till datorernas fördelar för eleverna i undervisningen, samt att de kände sig säkrare på det de gjorde när de använde datorer i undervisningen. Med tanke på undersökningens begränsade omfattning kan den svårligen generaliseras till andra lärare, men resultaten borde trots detta ändå ge upphov till nya intressanta frågeställningar.

Författare

Tony Eriksson Anders Lundbäck

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..