Sök:

Lärares arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse - Skiljer sig upplevelsen beroende på organisationsform och kön?


Studiens syfte var att undersöka om det förelåg några skillnader i upplevelsen av arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse bland lärare avseende organisationsform och kön samt om det fanns en interaktion mellan organisationsform och kön avseende arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse. Totalt deltog 84 respondenter i undersökningen. Mätinstrumenten som användes var Minnesota Satisfaction Questionnaire och Basic Need Satisfaction at work scale. Resultatet visade att det inte förelåg några signifikanta skillnader i arbetsmotivation beroende på organisationsform och kön. Vidare visade resultatet att det fanns signifikanta skillnader i yttre, inre och generell arbetstillfredsställelse beroende på organisationsform, där privatanställda var mer tillfredsställda i jämförelse med offentligt anställda. Resultatet visade också att det förelåg signifikanta skillnader i yttre, inre och generell arbetstillfredsställelse beroende på kön, där män var mer tillfredsställda än kvinnor. Ytterligare visades ingen interaktion mellan organisationsform och kön avseende arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse.

Författare

Johanna Holmqvist Mohamed Nablsi

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för hälsa och arbetsliv

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..