Sök:

Lärarens betydelse som motivationsverktyg inom språkundervisning

En kvalitativ studie om motivationsarbete med elever i gymnasieskolan


Undersökningen handlar om att lyfta fram elevers åsikter om en bra och motiverande lärare och dessutom hur den läraren kan väcka deras lust eller motivation att lära sig det spanska språket. Den teori som ligger till grund för dataanalysen är didaktisk ämnesteori för motivationsarbete. I studien genomförs en enkätundersökning med elever i gymnasieskolan i år 3 och en kartläggning av elevernas utsagor med syfte att identifiera svarsmönster i deras beskrivningar. Mot bakgrund av litteraturen i denna studie kan man konstatera att i lärarens dagliga, praktiska arbetsliv ligger grunden för möjliga utvecklingsägar till elevers motivation inom språkinlärning. Resultatet av kartläggningen klargör flera faktorer hos lärarna, som har betydelse för elevers uppfattning om hur en språk lärare kan väcka deras motivation att lära sig det spanska språket som till ex. entusiasm, varierande undervisning och ledarskap. Elevernas beskrivningar målar upp en mångfacetterad bild på en bra och motiverande lärare. I denna bild ingår flera drag. Vissa drag kan relateras till de teorier som behandlas i teorikapitlet. Andra anses vara nya nyanser som kan bidra till utvecklingen inom ämnesområdet.

Författare

Iracelia de Brito Forsgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..