Sök:

Lärare och fritidspedagoger i samverkan

upplevelser i det
dagliga arbetet på skola och fritidshem


Denna uppsats handlar om hur fritidspedagoger och lärare upplever hur samverkan fungerar i det dagliga arbetet på skola och fritidshem. Vi har intervjuat fyra lärare och fyra fritidspedagoger på en 0-6 skola i Boden. Den kvalitativa intervjun har vi använt oss av som metod för att få kunskap om den intervjuades situation. Eftersom samverkan mellan våra blivande yrkesroller som fritidspedagog respektive lärare i de tidigare åren, kommer att fylla en stor funktion i vår vardag, så vill vi få en insikt i hur detta kan utföras i praktiken och få mer kunskap i området. Fungerar detta samarbete eller finns det brister? Detta skulle leda till en mer positiv bild och upplevelse av skolan och fritidshemmet. Vår pedagogiska vision ska präglas av en nyskapande och kreativ miljö för barnen, som skapar trygghet, stabilitet och värme. Barn har ett stort behov av att träffa båda yrkeskategorier under hela deras dag i skolan och på fritidshemmet. För att detta ska bli möjligt så tror vi att det måste finnas ett djupare samarbete mellan våra yrkesroller men också en djupare förståelse behövs för att skapa en god grund för samverkan.

Författare

Marie Lidberg Mariah Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..