Lärare
Utgångspunkten för denna studie har varit att skriva om lärstilar. Med lärstilar menas
det sätt en individ tar till sig information. Varje individ har sitt eget unika sätt att ta in,
bearbeta och minnas det han eller hon lär sig.
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elevers lärstilar tillgodoses i ett
klassrum. Vi vill även se om pedagogen till eleverna tillämpar lärstilar i undervisningen.
Vi har fokuserat på perceptuella preferenser och miljö preferenser. Utgångsläget har
varit en stilenkät om lärstilar, denna gjorde vi om till en kvalitativ intervju och resultatet
vi fick sammanställde vi kvantitativt.
Vi har valt att använda oss av en metod som vi genom hela arbetet kallar
trestegsmetoden. Detta innebär att vi har börjat med enskilda elevintervjuer för att ha
dessa som grund till observationerna. Utfallet av elevintervjuerna och observationerna
användes i sin tur till vårt samtal med pedagogen.
Vi har intervjuat och observerat åtta elever i skolår fem på en skola i en storstad i Skåne.
Vi har även haft ett samtal med pedagogen i klassen. Det vi kom fram till är att eleverna
har olika uppfattning om hur de tar till sig kunskap på bästa sätt och att de kanske inte
alltid reflekterar över hur denna inlärningsprocess går till. Det vill säga att de inte är
medvetna om sina inlärningspreferenser. Vi kom även fram till att pedagogen till
eleverna har en viss kännedom om lärstilsanpassad metodik och tillämpar den till viss
grad utifrån hur klassen arbetar, det vill säga montessoriinspirerat, som är en taktil
lärstil.