"Lärande via talspråk eller praktisk handling" - funktionsnedsattas stöd för lärande i arbetet.
HumanioraThe humanities - pedagogyAllmän verksamhetsteoriCerebral paresKongenital myopatiLärande i arbeteRyggmärgsbråckSociokulturellt perspektiv.
Syftet med studien är att erhålla ökad kunskap om funktionsnedsattas stöd för
lärande i arbetet. Strukturerade intervjuer med öppna frågor genomfördes med
personer med cerebral pares, kongenital myopati och ryggmärgsbråck, tre av
dessa på respektive arbetsplats samt två i hemmiljö. Materialet bearbetades
sedan utifrån en hermeneutisk forskningstradition i två kvalitativt skilda
kategorier. Ansatsen belyser allmän verksamhetsteori och ett sociokulturellt
perspektiv på lärande via talspråk och praktisk handling. De funktionsnedsattas
uppfattning av fenomenet visar att lärande sker via talspråk och praktisk
handling. Respondenter som lär via talspråk har få allvarliga kognitiva
svårigheter vilket gör att de kan tillgodogöra sig kunskap via talspråk.
Respondenter som har allvarliga kognitiva svårigheter, då främst med närminnet,
tillgodogör sig information via praktisk handling.