Sök:

Lärande och arbetsformer för sång inom populärmusikaliska genrer


Syftet med studien var att få ökad insikt och förståelse för lärande av pop- , rock- och soulsång. Speciellt intresse ägnades moment i sångundervis- ningen som berör stilenligt sound, sväng och personligt sound/uttryck, och undervisningsmetoder som kan vara lämpliga. Efter granskning av forskning i böcker, tidskrifter, artiklar och sidor på Internet utfördes intervjuer av tre aktiva sångpedagoger i Sverige som arbetar med den populärmusikaliska genren som utgångspunkt. Resultatet visar att elever kan lära sig att sjunga pop och rock stilenligt och med sväng främst genom att lyssna och härma förebilder och föregångare inom stilen, samt genom att eleverna får möjlighet att träffa en pedagog som kan vägleda eleven på ett fruktbart sätt i hans eller hennes utveckling. Det är också av intresse att eleverna får lära sig att reflektera över vad det är de hör i musiken, vad de tycker om och inte, och finna sin egen identitet inom stilarna. Till en början är ?skådespelarmetoden? en bra metod för att lära sig uttrycka känslor i sången. Med tiden kan eleven bygga upp sitt eget personliga uttryck med sina samlade erfarenheter. De viktigaste momenten i sångteknik för kroppen är bl. a. stöd,hållning och andning och det bör finnas en medvetenhet om att sångteknik endast är ett medel för att uttrycka något, inte ett ändamål i sig. Ett personligt uttryck är viktigare att ha som sångare än att nödvändigtvis alltid sjunga med en perfekt sångteknik och sånghälsa. Personligt uttryck uppnås genom att eleven får en bra grundteknik och får lära känna sin röst så att hon eller han kan göra personliga val inom tekniken i genren. En bra metod för att lära sig sjunga med sväng är att musicera med andra.

Författare

Cecilia Pekkari

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..