Lära för livet - matematik i skolan och i vardagen
Erfarenheter hos elever i gymnasiesärskolan.
Mild Intellectual DisabilityPupils experiencesMathematics teachingUpper Secondary Special SchoolSocial constructionistic perspective.Lindrig utvecklingsstörningElevers erfarenheterMatematikundervisningGymnasiesärskolanSocialkonstruktionistiskt perspektiv.
Syftet med studien a?r att beskriva erfarenheter elever i gymnasiesa?rskolan har av a?mnet matematik. Den teoretiska ansatsen utga?r fra?n grunderna i konstruktionismen och Berger och Luckmann's (2008) kunskapssociologiska fo?rha?llningssa?tt. Jag analyserar mina resultat utifra?n Hacking (2000) och ett socialkonstruktionistiskt perspektiv.Studien a?r kvalitativ och gruppintervju anva?nds som metod. I gruppintervjun deltog sju elever som ga?r i olika a?rskurser pa? gymnasiesa?rskolan. Eleverna ga?r i Handelsprogrammet, Hotel och Restaurangprogrammet och Naturbruksprogrammet.Fokus i analysen a?r pa? vilka konstruktioner av skola?mnet matematik, sig sja?lva som matematikelever och nyttan med matematikkunskaper som eleverna go?r.Resultatet visar att matematik som skola?mne ses som ett no?dva?ndigt ont och na?got som upplevs som sva?rt men viktigt. Det upplevs ocksa? som ono?digt av vissa elever. Men a?ven om relationen till matematik och rollen som matematikelev uppvisar kluvenhet, sa? var eleverna o?verens om att matematik var nyttigt att kunna i vardagslivet. Det fanns en stor samsta?mmighet bland de intervjuade eleverna om att man klarar sig ba?ttre som vuxen om man kan matematik.