Sök:

Lär si - sedan gör så

Vägen från en individtänkande skola till en kollektivtänkande arbetsmarknad


Vi som a?r fo?rfattare a?r ba?da fo?dda och uppvuxna i eller runt omkring Falkenberg. Vi har pa? sa? vis av erfarenhet sett och under va?ra a?r pa? studie- och yrkesva?gledarutbildningen analyserat Falkenbergs ungdomars kulturella upplevelser och fo?rha?llningssa?tt gentemot att flytta ifra?n hemstaden fo?r sa?va?l studier som arbete. Fo?r ett a?r sedan skrev vi va?r B-uppsats med fokus pa? ungdomar i Falkenbergs tankar om ett liv utanfo?r hemstaden. Det framkom da?r att de ungdomar vi intervjuade sja?lva ansa?g att de hade ganska liten eller ingen kunskap om arbetsmarknaden. Fo?r att bygga pa? detta har vi i den ha?r underso?kningen intervjuat personer som pa? olika sa?tt mo?ter ungdomarna i samband med o?verga?ngen fra?n skola till arbetsliv. Vi har genomfo?rt semi-strukturerade intervjuer med en la?rare, en rektor samt tva? arbetsledare pa? olika fo?retag i kommunen som ansta?ller ma?nga ungdomar pa? deras fo?rsta jobb. Detta fo?r att ta reda pa? vad som a? ena sidan efterfra?gas av arbetsgivarna och a? andra sidan vad skolan fo?rbereder eleverna info?r. Vi har med hja?lp av dessa intervjuer svarat pa? fra?gor som ro?r hur skolan respektive lokala arbetsgivare upplever ungdomars o?verga?ng fra?n skola till arbetsliv. Vidare har vi sammansta?llt resultatet och med hja?lp av yrkesverksamma studie- och yrkesva?gledare analyserat de tidigare na?mnda respondenternas bera?ttelser. Vi har med studie- och yrkesva?gledarna samtalat om hur de ta?nker kring o?verga?ngen och a?ven hur de tror att vi, som yrkesgrupp, kan arbeta med att go?ra o?verga?ngen smidigare. Avslutningsvis har vi som fo?rfattare a?ven utifra?n ett par karria?rteorier analyserat och diskuterat resultatet. Vi har i den ha?r underso?kningen utifra?n respondenternas bera?ttelser valt att anva?nda oss av Savickas Theory of Career Construction, Patton & McMahons System Theory of Framework, Krumboltz Happenstance Approach Theory samt Lent med fleras Social Cognitive Career Theory. Det vi har kommit fram till a?r att det finns ett par vanliga missuppfattningar som uppsta?r na?r ungdomarna ska ga? o?ver fra?n en individta?nkande skola till en kollektivta?nkande arbetsmarknad samt att det finns utrymme fo?r oss som studie- och yrkesva?gledare att arbeta vidare med o?verbryggande a?tga?rder.

Författare

Madeleine Boketun Evelyn Sondell Orest

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..