Sök:

Landskap, ghetto, klassrum

den fysiska skolmiljön och dess betydelse för lärares arbete

Tidigare forskning kring pojkars självkänsla och kroppsmissnöje i relation till massmedieanvändning, extraversion och BMI har utfallit något olika och är inte lika omfattande som forskningen kring flickor. Syftet med denna undersökning var att ta reda på om massmedia, extraversion och BMI har betydelse för tonåriga pojkars självkänsla och kroppsuppfattning. Kvantitativ metod i form av en enkätundersökning användes. Sjuttiotvå gymnasiestuderande pojkar besvarade enkäten som innehöll instrument för att mäta BMI, extraversion, kroppsmissnöje, massmedieanvändning och självkänsla. Resultatet visade att massmedieanvändning inte korrelerar med vare sig självkänsla eller kroppsmissnöje. Extraversion hade däremot betydelse för självkänsla; ju högre grad av extraversion desto högre självkänsla hade deltagarna. BMI hade betydelse för kroppsmissnöje enligt EDE-Q (Eating Disorder Examination Questionnaire); ju högre BMI desto högre kroppsmissnöje.

Författare

Carl Mikael Bergström Eva Ardevi

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..