Sök:

Lagercentralisering inom distributionslogistik - Hur påverkas transportutförandet?

Godstransporter är nödvändiga för att underhålla industri, näringsliv ochkonsumtion, och för att samhället ska fungera är det således viktigt medeffektiva logistiklösningar. En genomgående trend bland företag är attcentralisera sina lagerstrukturer. Ett distributionssystem kan vara uppbyggt påflera olika sätt och bestå av olika terminaler och länkar. Genom att reduceraantalet lagringspunkter till ett centralt lager kan strukturen förändras Attminska antalet lager kan leda till stordriftsfördelar och sänktamarginalkostnader per lagerbehandlad enhet. Om en lagercentralisering, genomhöjningar av fyllnadsgrader, utnyttjas effektivt kan antalet utfördafordonskilometer sänkas. Resultatet kan dock bli det motsatta: en ökning avantalet utförda fordonskilometer. En ökning av antalet fordonskilometer är inteeftersträvansvärt då det förstärker de negativa effekter som godstransporterbidrar med.Studiens syfte är att undersöka och analysera hur transportutförandet påverkasav en lagercentralisering. För att analysera detta har fyra hypoteser utformats.Den första hypotesen säger att en centralisering av lagerverksamheternakommer att innebära en ökning av antalet utförda fordonskilometer närgodsvolymerna ökar. Den andra säger att antalet utförda tonkilometer kommeratt öka. Den tredje menar att fordonens genomsnittliga fyllnadsgrader kommeratt öka. Den fjärde säger att antalet utnyttjade fordon kommer att minska.Ett distributionssystem kan vara uppbyggt på flera olika sätt och bestå av olikaterminaler och länkar. Genom att reducera antalet lagringspunkter till ettcentralt lager kan strukturen förändras.Genom att utgå från ett hypotetiskt transportnätverk, med fem olikagodsvolymnivåer, kommer studien att behandla ett före? och efterscenario.Förescenariot utgörs av ett decentraliserat upplägg, med tre depåer, och ettefterscenario med en centralisera depå. Studiens hypotetiska aktör hämtar uppgods från tio avsändare, terminalbehandlar godset och levererar det till tiomottagare. För att genomföra detta används en manuell ruttplaneringsmetod:Clarke och Wrights besparingsmodell.Besparingsmodellen, som applicerats i den här studien, utgår från enstartlösning med direkttransporter. Genom att optimera detta upplägg uppnåsstora fördelar. Ett positivt resultat uppnås även när den decentraliseradestrukturen centraliseras. Studiens resultat tyder på att en centralisering innebärpositiva resultat vid nästan samtliga godsvolymer.

Författare

Christoffer Liljesson Henrik Dahlkvist

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..