Sök:

Laborativ matematik

en studie i hur inslag av laborativ
matematik i undervisningen påverkar gymnasieelevers intresse
för matematik


Vi har under våra praktikperioder i gymnasieskolan uppmärksammat att intresset för matematik i många fall är lågt hos eleverna. Att matematikintresset bör ökas visar också den senaste granskningen som gjorts av Skolverket under 2001 och 2002. Med stöd av detta utförde vi ett utvecklingsarbete med syfte att undersöka hur inslag av laborativ matematik i undervisningen påverkar gymnasieelevers intresse för matematik. Undersökningen genomfördes under fyra veckor på Livsmedelsprogrammet vid en gymnasieskola i Luleå Kommun. De mätinstrument vi använt oss av är skriftliga enkäter samt observationer. Slutsatsen vi drog av resultaten var att elevernas intresse för matematik påverkats positivt genom införandet av laborativa inslag i matematikundervisningen.

Författare

Tommy Boström Camilla Isberg Barbro Nilsson-Hedemalm

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..