Sök:

LSU-dömda pojkars skolerfarenhet. Kan skolan stötta elever i riskzon för kriminalitet?


Syfte: Huvudsyftet med studien är att studera om elever i riskzonen anser att skolan kan stötta dem och därigenom förebygga kriminalitet. Vi har i undersökningen utgått ifrån följande tre frågeställningar:1. Hur anser eleverna att deras skolgång har fungerat, både kunskapsmässigt ochsocialt?2. Hur upplevde eleverna att skolan förhöll sig till deras kriminalitet?3. Anser eleverna att skolan hade kunnat göra något för att förhindra derasnuvarande situation, och i så fall hur? Teori: Som teoretisk bakgrund redogörs för riskfaktorer som visats ha betydelse för framtida kriminalitet. Vidare beskrivs forskning kring utanförskap och dess påverkan på elevers självuppfattning. Aktuella lagtexter och styrdokument behandlas också i teoridelen.Metod: Då avsikten med vår undersökning har varit att ta del av LSU-dömda pojkars egna upplevelser av skolan valdes kvalitativa djupintervjuer som metod. Empirin har därefter analyserats utifrån ett antal temaområden.Resultat: De LSU-dömda pojkarna har flera förslag på förbättring/förändring av skolans arbete med att stötta elever i riskzonen och att förebygga kriminalitet. Utifrån vår studie har följande punkter visat sig vara avgörande i det förebyggande arbetet:? Medvetet arbeta för att öka delaktigheten och motverka utanförskap och mobbning? Att som lärare bry sig om, ta sig tid och visa engagemang? Anpassa undervisningen/individualisera? Så långt som möjligt bedriva undervisning och ge specialpedagogiskt stöd inom ordinarie klass ramar? Handledning och stöd åt klass- och ämneslärare? Tydliga rutiner för uppföljning av frånvaro? Täta och outtröttliga kontakter mellan hem och skola? Alltid anmäla till socialtjänsten vid misstanke att barn och ungdomar far illa? Aktivt arbeta med frågor som rör elevernas beteende utanför skoltid, i samarbete med t ex föräldrar och/eller socialtjänst

Författare

Elin Kaufeldt Petra Larsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..