Sök:

?LITE BETYDER SÅ MYCKET" En litteraturstudie om bemötandets betydelse för ej akut sjuka patienter på en akutmottagning


Många akutmottagningar har problem med stora patienttillströmningar och överfyllda väntrum. Det beror delvis på att många söker vård där trots att de bedöms som ej akut sjuka ur rent medicinsk synpunkt. Syftet med studien var att belysa de ej akut sjuka patienternas upplevelser av bemötandet på akutmottagning. Det är en utsatt patientgrupp då deras omvårdnad och behov ofta kommer i skuggan av de patienter som prioriteras vara akut sjuka. Patienter som beskrivs som ej akut sjuka är de som har fått en låg prioriteringsgrad enligt den prioriteringsskala som använts.Studien grundades på en dataanalys av sex kvalitativa artiklar där Evans (2003) modell användes. Det resulterade i två huvudteman; Respekt, vänlighet, omtänksamhet, information viktigt i bemötandet och En god relation fick patienterna att känna sig bekräftade, samt fem subteman. Det framkom att patienternas upplevelser och förväntningar av bemötandet handlade om att bli bemötta med respekt, vänlighet och omtänksamhet. Vikten av en god relation med personalen betonades då bristande information och bemötande var en av de största orsakerna till missnöje. Väntetiden upplevdes mest negativ och var det största hindret för att de ej akut sjuka patienterna skulle känna sig nöjda. De kände sig ofta bortglömda och åsidosatta. I resultatet framkom att patienterna oftast nöjde sig med små åtgärder för att känna sig bra bemötta och omhändertagna. Slutsatsen är att omvårdnaden kan förbättras genom ett bättre bemötande och att mer information ges på akutmottagningarna.

Författare

Cecilia Hägerborg Maini Ylitalo

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap (VHB)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..