Sök:

Kvantitativ test av strukturen på den svenska bensinmarknaden
1995 - 1999

med utgångspunkt från Konkurrensverkets bedömning
av marknaden


I uppsatsen undersöktes om en viss kvantitativ testmetod kan beskriva svenska bensinmarknadsstrukturen 1995-1999 i enlighet med Konkurrensverkets nyligen utfärdade stämningsansökan mot de största bensinbolagen för prissamarbete, där Statoil och OK-Q8 utpekades som prisledare. Vidare testades metodens känslighet för variabelvärdesförändringar. Testmetoden är härledd från Stackelberg kvantitetsledarskap och denna oligopolteoris conjectural variation, men kan även indikera andra marknadsstrukturer. Utifrån variablerna efterfrågeelasticitet, marknadsandel, pris och marginalkostnad framgår hur ett bensinbolag förväntar sig att övriga bensinbolag reagerar när företaget ändrar optimalt kvantitetsbeslut. Resultat utifrån valda variabelutgångsvärden angav OK-Q8 som statistiskt säkerställd prisledare. När hänsyn togs till att verkliga variabelvärden kan avvika från utgångsvärdena erhölls statistiskt säkerställda resultat som stödde prisledarskap och kartellbildning. Starkaste argument förelåg för kartellalternativet, varför testmetodens resultat därmed tycks överensstämma med Konkurrensverkets sammantagna bedömning. Känslighetsanalysen påvisade störst resultatinverkan av förändrad efterfrågeelasticitet. När metoden används utan myndighetsfacit är det därför lika viktigt att exaktast möjligt skatta efterfrågeelasticiteten som att uppskatta svåråtkomliga marginalkostnader.

Författare

Henry Degerman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..