Sök:

Kvantifiering av föroreningstransport till recipient

Luleå flygplats


På Luleå Flygplats används urea som halkbekämpningsmedel eftersom det löser upp isbeläggningar genom att sänka vattnets fryspunkt. Urea finns naturligt i vattendrag och jordar som ett resultat av exkretion och nedbrytning i form av nukleinsyror och proteiner. Halterna är vanligtvis låga i det naturliga kretsloppet. Stora mängder urea tillförs i och med halkbekämpningen (145 ton säsongen 2009/2010). Urea består av 46 % kväve som förekommer som ammonium vars utsläpp kan leda till övergödning och kan vara giftig för organismer i höga halter. I SGUs studie från 1996 visades att högst 10 % av ureakvävet från Luleå flygplats läcker ut till Bottenviken varje år vilket tyder på att den största delen av ureakvävet infiltreras i marken, tas upp av växter eller avgår som kvävgas genom denitrifikation. Luleå flygplats har två infiltrationsdiken, det norra och det södra, dit samtliga av flygplatsens dagvattenledningar leds. Cirka 75 % av det dagvatten som avrinner från Luleå flygplats rinner till det södra infiltrationsdiket där en oljefälla finns som första reningssteg. År 2008 byggdes ett bräddningsdike mellan det södra infiltrationsdiket och recipienten Lulkroksviken för att förhindra fler översvämningar än de som redan skett med skogsskador som följd. Det är endast det södra infiltrationsdiket med tillhörande bräddningsdike som har behandlats i detta examensarbete. I samband med att bräddningsdiket byggdes sattes det dit ett skarpkantat överfall med en tryckgivare i en brunn för att mäta det flöde som passerar. För att kontrollera de direkta utsläppen av dagvatten från flygplatsen till recipienten infördes 2010 ett kontrollprogram, för regelbunden provtagning av bräddvattnet med avseende på totalkväve, totalfosfor, suspenderat material, konduktivitet samt pH. I kontrollprogrammet ingick även att vid några tillfällen provta vissa grundämnen, PFOS och oljeföreningar för att få en helhetsuppfattning av vattenkvalitén och eventuell föroreningsspridning. Kontrollprogrammet för år 2010 utfördes som ett examensarbete med provtagning under perioden april till oktober. Syftet med examensarbetet var att identifiera potentiella föroreningar, kvantifiera utsläppen av de analyserade ämnena och föroreningar till recipienten. En del av arbetet har varit att kvalitetssäkra flödesmätningarna. Provtagningsprogrammet har fokuserat på kväve då urea används som halkbekämpningsmedel på flygplatsens rull- och taxibanor samt plattor. Resultaten visade att cirka 1 ton totalkväve passerade bräddningsdiket och rann ut i Lulkroksviken under provtagningsperioden. Andelen totalkväve som passerar bräddningsdiket i oktober är likvärdig med tidigare undersökningar. Totalfosfor- och grundämnesanalyserna visade låga värden, förutom för koppar. Oljeföreningar var under rapporteringsgränsen. PFOS påträffades i vattnet med ett medelvärde på cirka 140 ng/l och dess källa är osäker. Tryckgivaren från Norconsult har under oktober gett 1,2- 2,3 gånger större flöde än tryckgivaren från ISCO som fanns installerad under samma tid. Detta har resulterat i ett uppskattat större flöde under april till och med september då endast tryckgivaren från Norconsult fanns installerad.

Författare

Cecilia Wahlskog

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..