Sök:

Kvalitetssäkring av internrevision

Finns det en kontroll som kontrollerar kontrollören?

Denna uppsats syftar till att undersöka om internrevisorer och andra med kunskaper om internrevision anser det möjligt att införa ett enhetligt kvalitetssäkringssystem för internrevision och om det i så fall kommer att leda till en ökad kvalitet och ökad användning av internrevisorers arbete. För att undersöka detta har vi intervjuat internrevisorer på olika företag för att få en bild av hur det faktiskt ser ut ute på företagen. Vi har även kompletterat med intervjuer med personer från Internrevisorernas förening (IRF) samt externrevisorer på revisionsbyråer. Detta för att få en lite vidare syn samt se om externrevisorer skulle använda internrevisionens arbete i högre grad om den kvalitetssäkrades. Majoriteten av respondenterna menar att det rent teoretiskt är möjligt att införa ett enhetligt kvalitetssäkringssystem, men att nyttan och användbarheten är beroende av hur det är utformat. I dagsläget är intresset för kvalitetssäkring av internrevision svagt, men förmodligen kommer det att växa i samband med att styrelserna blir alltmer intresserade av att veta vad internrevisorerna egentligen gör och om de gör det bra Vissa internrevisorer anser att en svårighet med ett enhetligt kvalitetssystem är att alla företag är unika och att det därför är svårt att hitta ett system som kan appliceras på alla. Men eftersom de yttersta målen för internrevisionen är desamma oavsett företag så finns det vissa gemensamma grundsatser som gäller generellt och därmed borde kunna täckas av ett enhetligt system. Fördelar med ett enhetligt kvalitetssystem är att det kan förbättra dokumentation och metod på internrevisionsavdelningarna samt säkerställa att syftet med revisionen är känt och styrande. Eventuella grundläggande brister skulle kunna upptäckas, vilket kan leda till förbättringar och därigenom ökad effektivitet. Ett sådant system skulle garantera att en miniminivå gällande kvalitet på internrevision uppnås och upprätthålles. Ovanstående är även sådant som externrevisorer skulle kunna ha nytta av i sitt användande av internrevisorernas arbete. Ett kvalitetssystem kan anses ge ett kvitto på att internrevisionen bidrar med mervärde till företaget. Internrevisorerna kan visa att de utgör en resurs och på så vis förbättra sin förhandlingsposition. Det kan även vara förtroendeskapande, vilket kan leda till nya uppdrag eller ansvarsområden. Dessutom ger det internrevisorer ett tillfälle och en möjlighet att jämföra sig själva med andra.

Författare

Karin Hellstrand Cecilia Hägglund

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..