Sök:

Kvalitetsbristkostnader hos Arctic Solar AB

kartläggning av
icke värdeskapande kostnader i förädlingsprocessen av
solceller


I ett samhälle där nyskapande teknik och goda kommunikationsmöjligheter gör marknader globala blir kvalitetsutveckling ett allt mer utbrett verktyg för företag att skapa sig konkurrensfördelar. Det har visat sig att stora summor pengar spenderas för att åtgärda fel och brister som uppstår på grund av bristande kvalitet. En nyligen genomförd opinionsmätning bland svenska företagsledare visar att dessa i genomsnitt bedömer dessa till närmare 25 procent av sina verksamheters omsättningar. Att kartlägga dessa så kallade kvalitetsbristkostnader kan således vara en guldgruva för verksamheter som kan förbättra sin lönsamhet utan att det sker på bekostnad av kvaliteten. Det här projektet har genomförts på Arctic Solar AB som i dagsläget har liten eller ingen kunskap över vilka kvalitetsbristkostnader som finns eller hur stor omfattning dessa har. Syftet med arbetet har varit att hitta de mest uppenbara orsakerna till resursslöseri samt att mäta hur mycket företaget betalar för dessa. Bakomliggande orsaker till de funna felkostnaderna har undersökt och förslag till hur företaget kan förbättra sin verksamhet har angivits. En del av syftet var också att skapa en förståelse för begreppet kvalitetsbristkostnad, det vill säga att det inte är kvalitet som kostar, utan brist på kvalitet. En sammanställning av resultaten visar att Arctic Solar spenderar minst 18 procent av företagets omsättning på aktiviteter som inte tillför något extra värde för produkten. Den största delen består av interna kvalitetsbrister, såsom omarbete och väntetider.

Författare

Hanna Lauri

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..