Sök:

Kvalitetsaspekter - ett sätt att konkretisera och värdera förbättringsområden

en fallstudie vid Vattenfall AB Vattenkraft


Ett sätt att skapa systematik, struktur och rutiner i företagets kvalitetsarbete är att använda ett kvalitetsledningssystem. Ett ledningssystem är effektivt för att säkra tillfredställelse för både kunder och övriga intressenter, genom bland annat högre lönsamhet och säkrare produkter. Ledningssystem finns, förutom för kvalitet, även för ett antal andra arbetsområden såsom säkerhet, arbetsmiljö, miljö och ekonomi. Företag kan nå samordningsfördelar genom att integrera sina olika ledningssystem. Vanligt är att systemen för kvalitet, arbetsmiljö och miljö integreras. Detta examensarbete är utfört vid Vattenfall AB Vattenkraft som har ett trippelintegrerat ledningssystem innefattande områdena kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Problemet är att miljö och arbetsmiljö får högre prioritet än kvalitet som därmed hamnar i skymundan. Examensarbetet syftar till att lyfta fram och konkretisera kvalitetsfrågorna inom företaget genom framtagande av kvalitetsaspekter. Med kvalitetsaspekter menas de aktiviteter inom företaget som orsakar någon form av kvalitetspåverkan. För att finna Vattenfall AB Vattenkrafts kvalitetsaspekter genomfördes examensarbetet i form av en fallstudie med individuella intervjuer som främsta datainsamlingsmetod. Intervjumaterialet kategoriserades och analyserades för att utveckla ett register med generella kvalitetsaspekter, anpassade till fallföretagets verksamhet. Författarna rekommenderar att kvalitetsaspekterna årligen värderas inom företaget för att finna de mest betydande aspekterna. Examensarbetet har även resulterat i en matris till Vattenfall AB Vattenkraft, som stöd för värderingen av aspekterna. Vidare har i rapporten ett antal förbättringsförslag föreslagits. Sammanfattningsvis är författarnas slutsats att Vattenfall AB Vattenkraft har en kompetent personalstab med många välbetänkta åsikter om kvalitets- och förbättringsarbete. Det pågår ständigt en mängd förbättringsarbeten inom Vattenfall AB Vattenkraft men dessa brister ofta i uppföljning, utvärdering och kommunikation av utförda förbättringar. Författarna bedömer att företagets mest betydande kvalitetsaspekter är de som berör kvalitetsarbetet, kvalitetsledningssystemet, samarbete och kommunikation inom företaget, samarbetspartners samt uppföljning och återkoppling i organisationens alla delar.

Författare

Erika Levander Gun-Marie Mårtensson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..