Sök:

Kvaliteter i datorskrivna texter


Vårt syfte med denna undersökning var att beskriva kvalitéer i texter som producerats av elever som haft datorn som hjälpmedel i processen i att lära sig skriva och läsa. Bakgrunden är till stor del uppbyggd kring olika aspekter av skriv- och läsinlärning. Vi belyser även teorier om lärande i bakgrunden. Metoden vi använde oss av för att finna dessa kvalitéer var textanalyser. Totalt samlade vi in 21 texter som var skrivna av elever som gick i tredje skolåret. Resultatet vi fick fram ur dessa texter var att det fanns kvalitéer i texterna av skiftande slag. Intressant var att några texter hade väl utvecklade egenskaper i alla kriterier vi undersökte. Andra texter var låg utvecklade i alla kriterier. Vi uppfattade detta på så sätt att om man ligger högt på en kvalitet ligger man även högt på de andra kvaliteterna. Våra tankar blir då att det kanske inte spelar någon roll vilken kvalitet man jobbar med utan de andra kommer även de att ligga högt då.

Författare

Per Sjöblom Johan Wikberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..