Sök:

Kunskapsspridning vid arbete i projektform

En fallstudie på E.ON Värme Sverige


Bakgrund och problem: I dagens samhälle väljer många företag att driva sina verksamheter i projektform. Även kunskapshantering har blivit en viktig fråga, speciellt inom projekt. E.ON Värme Sverige beskrev att de inte hade något system för kunskapsspridning mellan projekt. De beskrev även att de hade en databas där slutrapporter från projekt med lärdomar lagrades. Databasen var dock inte organiserad och utnyttjades inte heller av de anställda.Syfte: Syftet med vår studie är att ge ett förslag på hur E.ON Värme Sverige kan forma ett system för att kommunicera lärdomar från projekt vidare i organisationen.Metod: Vi har gjort en fallstudie på företaget E.ON Värme Sverige AB. Vi har genomfört semi-strukturerade intervjuer med fyra personer på olika avdelningar och med varierad koppling till projekt. Arbetet bygger på en deduktiv forskningsansats.Slutsatser: Vi har kunnat konstatera att det inte finns en korrekt modell för kunskapsspridning, utan att denna måste anpassas till organisationen den ska användas i. På E.ON Värme Sverige kunde vi se att det inte fanns något enhetligt system för kunskapsspridning. För att komma runt de barriärer som finns kring kunskapsspridning valde vi att föreslå ett system med både en muntlig och en datoriserad del. Den muntliga delen består av årliga tvådagarskonferenser där anställda får möjlighet att utbyta kunskap och utöka sitt kontaktnät. Den datoriserade delen består av en databas med slutrapporter, kategoriserad enligt kategorier som redan används internt.

Författare

Johan Jakobsson Joel Andersson Nora Fosse

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..