Kundvärden för nya bostadsbyggsystem
En fallstudie av VeidekkeMAX
Många framträdande byggentreprenad- och bostadsutvecklingsföretag i den svenska byggbranschen har idag lanserat någon form av bostadsbyggsystem. Dessa kan ha olika grad av flexibilitet och innebära möjligheter eller restriktioner för utformningen som påverkar kundens valmöjligheter. En av de många faktorer som identifierats som orsak till att lanseringen av nya produkter misslyckas är oförmågan hos företag att kunna identifiera och möta behoven hos sin målgrupp. Forskning visar att det ofta finns olikheter gällande vad kunden verkligen värderar och vad företag tror att de värderar. Sådana informationsgap skapar risker för misstag i företagens kundvärdeskapande arbete. Syftet med arbetet är att bidra till en ökad förståelse för kundvärden kopplade till nya bostadsbyggsystem. Specifikt syftar arbetet till att jämföra uppfattningen om kundvärde för nya bostadsbyggsystem mellan kund och leverantör i Business-to-business relationer. Resultaten bygger på data som insamlats genom en fallstudie av det nyligen lanserade bostadskonceptet VeidekkeMAX, på Veidekke Entreprenad i Stockholm. I studien har adresserats så väl representanter från olika företagskunder till VeidekkeMAX som representanter från Veidekke Entreprenad. Arbetet resulterar i ett underlag för olika typer av kundvärden som kan kopplas till bostadsbyggsystem och en jämförelse av hur dessa överensstämmer och skiljer sig åt mellan kund och leverantör. I slutsats och diskussionskapitlet diskuteras resultaten och dess betydelse, samt förslag på vidare forskning inom området. Arbetet visar att det finns många likheter men också skillnader gällande hur kund respektive leverantör uppfattar kundvärde. Några intressanta slutsatser där skillnader kan påvisats rör särskilt aspekter av kundvärden så som förtroende, design och energi/miljö -frågor.