Sök:

Kundlojalitet och lojalitetsprogram

En studie om utfomninen av lojalitetsprogram inom klädbranschen

´Det har aldrig varit så vanligt förekommande att inneha ett lojalitetsprogram för att främja kundlojalitet som nu. Denna uppsats behandlar detta ämne genom att mäta hur vanligt det är med olika lojalitetsformer samt genom att finna fördelar oh nackdelar kring  dessa  inom  klädbranschen.  Framtagen  teori  berör  författares  tidigare  syn  på kundlojalitet  och  lojalitetsprogram,  dess  olika  grader  och  former  samt  tidigare belysningar  kring  fördelar  och  nackdelar.  Den  empiriska  undersökningen  bygger både  på  en  kvalitativ  och  kvantitativ  datainsamling  för  att  uppnå  önskat  resultat. Detta  genom  en  mätning  av  lojalitetsformer  samt  en  fokusgruppintervju  med konsumenter med främsta fokus på att finna fördelar och nackdelar med respektive lojalitetsform.  Då  konsumenten  alltid  är  den  viktigaste  parten  är  denne  även  det  i detta avseende och dess tidigare erfarenheter och åsikter av lojalitetsprogram har då i denna  uppsats  en  oerhört  stor  betydelse.  Uppsatsen  avslutas  med  en  slutsats innehållande ett förslag om vilka lojalitetsformer som bör användas för att särskilja sig från mängden och uppnå bästa möjliga kundlojalitet. 

Författare

Evelina Holgersson Matilda Thunborg

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..