Sök:

Kundernas förtroende för Private Banking

Nordeas uppfattning av värdeskapande för kunden i form av riskhantering


Private Banking är en banktjänst för förmögna individer och företag som syftar till att hjälpa dem med förvaltning av deras kapital men även andra tjänster såsom hjälp med deklarationer. Storbanker idag kämpar med att återfå kunders förtroende efter finanskrisen 2008 och fokusen på riskhantering har blivit viktigare. Kunder har blivit mer känsliga för risker och därmed försöker banker dra fördel av detta genom att skapa värde i riskhanteringsprocessen. I detta värdeskapande eftersträvar man en bra relation till kunden som därmed kan generera i ökade marknadsandelar. Vår problemformulering i uppsatsen blir då följande: ?På vilket sätt kan den svenska storbanken Nordea öka sina marknadsandelar inom Private Banking med hjälp av riskhantering??Syftet med vår uppsats blir därmed att få en djupare inblick i hur Nordeas Private Bankingtjänst arbetar med riskhantering och hur det påverkar deras marknadsandelar. För att kunna få denna förståelse har vi genomfört en kvalitativ studie i form av en fallstudie på Senior Private Banking Managern på Nordea. Valet av Nordea grundar sig på att de vann pris för bästa aktör i Norden samt att de är den största finanskoncernen i Norden. I uppsatsen har vi använt oss av en abduktiv ansats för att kunna få fram förståelse mellan vår teori och empiri.Slutsatsen i denna uppsats är att det är kommunikation av risker som är den viktigaste biten i riskhanteringen för att kunna öka marknadsandelar samt att kunna göra en korrekt risk- samt kundprofilering. Om detta görs på rätt sätt kan Nordea som storbank och koncern skapa förtroende samt värde för kunden som resulterar i kundnöjdhet. Agentteorin som bland annat regleras av fast lön resulterar dessutom i att rådgivaren tänker på kundens behov i första hand och gör att riskhanteringen fungerar. Vårt bidrag med denna studie är att vi har visat att Nordeas arbetssätt med riskhantering är värdeskapande för kunden och är en bidragande faktor till att deras ökande marknadsandelar.

Författare

Camille Blommegård Håkansson Veronica Aldorsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..