Kulturens påverkan i förskollärarens förhållningssätt
En studie i en svensk och en thailändsk förskola i Thailand
Syftet med denna studie har varit att undersöka om och hur kulturen påverkar svenska och thailändska förskollärares förhållningssätt till barn och till sitt uppdrag. Studien har genomförts i en svensk och i en thailändsk förskola i Thailand för att kunna uppmärksamma skillnader. För att besvara syftet och frågeställningarna har kvalitativa intervjuer och observationer genomförts. Resultatet av intervjuerna och observationerna har visat att kulturen påverkar förskollärarnas förhållningssätt. Förskollärarna såg sitt uppdrag och förhållningssätt på olika sätt. Den svenska förskolan är präglad av en individualistisk ideologi och förskollärarna har en medskapande roll för det enskilda barnets lärande. Förskollärarna har som uppdrag att förmedla värdegrunden samt stärka barnens självkänsla och självständighet. Den thailändska förskolan är formad av en kollektivistisk ideologi och förskolläraren har en vägledande roll för barngruppens lärande. Förskolläraren har som uppdrag att vara omsorgsperson och kunskapsgivare till barnen.