Sök:

Kroppsuppfattning

ett utvecklingsarbete om hur rörelselekar
och rytm påverkar kroppsuppfattningen hos sexåringar


Syftet med vårt examensarbete var att se om vi som fritidspedagoger kan utveckla sexåringars kroppsuppfattning med hjälp av rörelselekar och rytm. Kroppsuppfattning för oss är att veta var du har din kropp i förhållande till din omvärld och att rörelsen och benämningen av de stora kroppsdelarna är automatiserad. I vårt arbete står rytmen för ett sätt att finna stämning, ta fram känslor och skapa rörelse. Vi observerade fyra barn, två i Boden och två i Skellefteå. Under vår praktikperiod observerade vi barnen i de olika rörelseaktiviteterna för att se vilken kroppsuppfattning de hade. Detta skedde kontinuerligt under fem veckor av praktiken för att se hur barnens kroppsuppfattning utvecklades och om rytmen hade någon inverkan på deras rörelseglädje. Resultatet av detta blev att vi såg en förbättring hos alla barnen gällande deras kroppsuppfattning. Därmed drog vi slutsatsen att man kan förbättra barns kroppsuppfattning med hjälp av rörelseaktiviteter och rytm.

Författare

Anna Carlsten Sandra Nilsson-Lång

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..