Kroppsligt samspel i den fria innomhusleken
Fenomenologiska funderingar
PreschoolFree indoor playPhysical interactionsEnvironmentMaterialFörskolaFri inomhuslekKroppsligt samspelMiljöMaterial
Syftet med vår studie är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv bidra till förståelsen för hur kroppsligt samspel uttrycks, uppstår, fortskrider och avslutas i förskolebarns fria inomhuslek samt miljöns och materialets betydelse för detta. För att kunna besvara våra frågeställningar i studien har vi genomfört videoobservationer och fältanteckningar vid två förskolor. Resultatet visar att kroppsligt samspel uttrycks, uppstår, fortskrider och avslutas på många olika sätt. Miljön och materialet har stor betydelse för det kroppsliga samspelet. Vi menar att miljöns utformning och utbudet av material vid sekvenserna har möjliggjort för barnen att mötas i olika lekar. Mycket material på liten yta såg vi, i viss mån, signalerar till kroppsligt samspel och uppmuntrar barnens lust att dela leken. Våra resultat visar att barn under den fria inomhusleken får möjlighet att interagera med varandra i valfri miljö och med valfritt material. Utbudet och tillgången av miljö och material samverkar till barns möjligheter till intersubjektiva möten.