Sök:

Kritiska framgångsfaktorer för affärspresentationer med Powerpoint


Powerpoint och dess utbredda användning i affärspresentationer såväl som i presentationer i stortskapas och hålls idag till stor del utan vetenskaplig grund. En följd av detta är att mångapresentationer upplevs som tråkiga vilket har genererat mycket kritik mot både programvaran i sigsamt hur denna används. Samtidigt finns det en uppenbar medvetenhet om att muntligkommunikation är oerhört viktigt. Idag förväntas man använda sig av ett visuellt hjälpmedel, någotsom också har visat sig öka mottagligheten för information. Med det som bakgrund har vårt syftevarit att hitta kritiska framgångsfaktorer för affärspresentationer till alla dem som utnyttjar det i sittarbete och den forskning som pågår inom området. Utifrån en kombinerad metod avlitteraturstudier, intervjuer och en fallstudie har vi undersökt kritiken och svaren till dessa emotPowerpoint i sig samt dess relation till affärspresentationens andra två grundstenar, pedagogik ochretorik. Vi fann tre kritiska framgångsfaktorer; Känn till din målgrupp och anpassa dig därefter; Ha ettväldefinierat syfte med presentationen samt kom ihåg att Powerpoint endast är ett hjälpmedel omän ett kraftfullt sådant.

Författare

Tobias Elisson Karl Kildén Kim Svensson

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..