Krishantering i förskolan
Arbetsart: C-uppsats i Samhällsorienterande ämnen och barns lärande
Sidantal: 36
Titel: Krishantering i förskolan
Författare: Christian Düberg
Handledare: Ingrid Hillborg
Datum: 2007-01-05
Bakgrund: Ämnesområdet är valt då jag dels anser att min egen kunskap inom detta ämne är något bristfällig, dels att det är ett intressant och ständigt aktuellt ämne.
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger på ett så bra sätt som möjligt bemöter barn i 1-5 år i en krissituation. Syftet är även att belysa förskollärares erfarenheter av krishantering.
Problemprecisering: Hur bemöter pedagoger barn i en krissituation?
Metod: Metoden som använts är kvalitativa intervjuer på tre olika förskolor som arbetar på olika sätt med krishantering.
Resultat: Det framkom under arbetets gång att det fanns ett samband mellan erfarenhet av krissituationer och tiden som lades ner på krisarbetsfrågorna.