Sök:

Kriget i vattenbranschen - en kvalitativ studie av konkurrensen i branschen för buteljerat vatten


Problemdiskussion: I branschen för buteljerat vatten har konkurrensen ökat kraftigt de senaste åren. En mängd aktörer slåss om en plats i återförsäljarnas sortiment. Vad krävs för att hävda sig i denna tuffa konkurrens och vilka konkurrensfördelar blir viktigast? Utifrån detta utvecklade vi vår huvudfrågeställning; Hur konkurrerar företag i branschen för buteljerat vatten? Vi kommer specifikt att belysa marknadskanaler och varumärke som konkurrensfördelar.Syfte: Syftet med vår studie är att bidra med ökad förståelse för hur konkurrenssituationen ser ut i dagligvaruhandelsbranschen i allmänhet och branschen för buteljerat vatten i synnerhet, samt hur man kan använda sig av marknadskanaler och varumärken som konkurrensfördelar.Metod: För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har gjort intervjuer med tre vattenföretag som befinner sig på olika stadier i sin utveckling. Vi har även talat med några av vattenbranschens återförsäljare för att få en bredare bild av hur konkurrenssituationen ser ut.Resultat: I branschen för buteljerat vatten konkurrerar företag på olika sätt beroende på vilket stadium i sin utveckling de befinner sig i. En slutsats vi kan dra av denna studie är att företag inom denna bransch får det svårt att överleva om de inte ingår i någon marknadskanal. För att de väl inne i marknadskanalen sedan ska kunna hävda sin existens är det även viktigt att ha ett starkt varumärke.

Författare

Josefine Berglin Jennie Nilsson Camilla Schelin

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..