Sök:

Kreativitet relaterat till gymnasieelevers självkänsla, ålder och genus


Kreativitet är resultatet av personliga egenskaper, kognitiva förmågor och sociala miljöer. Studiens syftet var att undersöka hur kreativitet är relaterat till självkänsla, ålder och genus hos gymnasieungdomar. 111 deltagare varav 77 flickor, 17-21 år deltog. Ett tredelat test användes med frågor om fritidsaktiviteter (aktivitet), ett självkänslatest (?Jag tycker jag är?) samt ett kreativitetstest (Unusual Uses test). Resultatet av undersökningen visade inget samband mellan kreativitet och självkänsla men visade att ålder är relaterat till kreativitet. Yngre gymnasieungdomar var mer kreativa än äldre. Äldre hade högre självkänsla än yngre. Variabeln aktivitet kan ses som ett kreativitetsmått. Liksom variabeln kreativitet och visade variabeln aktivitet ett samband med ålder, yngre var mer aktiva än äldre. Det fanns inget statistiskt säkerställt samband mellan kreativitet och genus dock fanns en tendens till att pojkar kunde förutsägas vara något mer kreativa än flickor i undersökningen. Kreativitet kräver mod och för att våga vara kreativ behövs ett visst mått av självkänsla och självförtroende i en miljö som främjar aktiviteter som styrs av eget intresse och inre motivation.

Författare

Eva Lillqvist

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..