Sök:

Kreativ matematik

En studie i en Sydafrikansk skola

SAMMANFATTNINGDenna undersökning handlar om kreativ matematik hos pedagoger i en Sydafrikansk skola. Inom matematikundervisningen finns det flera olika undervisningsmetoder för pedagogen att använda sig av, och dessa passar eleverna olika bra. På lärarutbildningen i Sverige talas det just nu om att det i den svenska skolan ska arbetas med kreativ matematik. Den kreativa matematiken handlar om att eleverna i matematikundervisningen använder sig av metoderna Göra- Pröva och Tänka- Tala, en så kallad handlingsmatematik. Genom att eleverna arbetar laborativt i matematikundervisningen innebär det att eleverna får med sig kunskap genom kommunikation, diskussion och reflektion.Eftersom jag fick möjlighet att resa till Sydafrika och ha en del av min slutpraktik där på en skola i en svart traditionell kåkstad, kunde jag inte låta bli att ta tillfället i akt att undersöka hur matematikundervisningen bedrivs i en annan världsdel. Min undersökning utgick ifrån: Vilken uppfattning har sydafrikanska lärare om kreativ matematik?Efter att jag intervjuat tre sydafrikanska pedagoger på min praktikskola i kåkstaden har jag kommit fram till att de tycker att kreativ matematik är bra och att de delvis vet vad arbetssättet handlar om utifrån begreppen Göra-Pröva och Tänka-Tala. Det positiva med kreativ matematik enligt pedagogerna är att arbetssättet passar alla elever. En pedagog anser dock att det finns en nackdel med kreativ matematik och det är att elever ibland kan bli förvirrade när de arbetar med konkret material. Pedagogerna arbetar på olika sätt med kreativa inslag i matematiken, och det är meningen att hela skolan ska arbeta med kreativ matematik. En av de intervjuade arbetar så ofta som möjligt med kreativ matematik, medan de andra intervjuade arbetar mycket sällan. På frågan om deras läroplan tar upp kreativ matematik svarar pedagogerna att de är osäkra på om läroplanen framhåller arbetssättet.

Författare

Evelina Redlund

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..