Sök:

Kostnadseffektivisering av truckanvändning

 En fallstudie på Kalmar AB

Författare: Robin Brändén och André NobaekHandledare: Åsa GustavssonExaminator: Helena ForslundTitel: Kostnadseffektivisering av truckanvändning: En fallstudie på Kalmar ABBakgrund/Problemdiskussion: Kalmar AB är beläget i Lidhult och är världens största anläggning som tillverkar gaffeltruckar. Utöver detta tillverkas även truckar som hanteringslösningar av containrar i hamnar och terminaler, där de idag är marknadsledande. Förtaget har idag 87 interntruckar, varav 52 egenägda och 35 leasade, som används inom produktionen vid förflyttning av material. Då de här truckarna har skiljande användning är Kalmar AB i behov av att undersöka truckarnas kostnader, baserat på deras nyttjande, för att på så vis bli mer kostnadseffektiva inom detta avseende. Vid eventuell service och reparation av truckarna används idag koncernens serviceavdelning, men leder till höga kostnader som företaget menar på kan reduceras ifall detta sköts internt. Därmed är företaget i behov av att undersöka hur kostnaderna skulle påverkas ifall detta område skulle förläggas internt.Syfte: Denna uppsats syftar till att fastställa vilka kostnadsdrivare som påverkar truckarnas kostnader samt att fastställa varje trucks totala kostnad. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka hur truckarnas service- och reparationskostnader förändras genom en intern förläggning av truckarnas service för att se ifall möjliga kostnadsreduceringar kan erhållas. Uppsatsen syftar även till att ge förslag på hur Kalmar AB operativt skulle kunna arbeta med att utvärdera truckarna, för att på så vis erhålla en möjlig reducering av truckparkens totala kostnad.Metod: Författarna använde sig av en fallstudie som undersökningsdesign. Uppsatsen hade ett positivistiskt synsätt med ett deduktivt angreppssätt. Forskningsmetoden var av både kvalitativ och kvantitativ karaktär, med en datainsamling bestående av både primär- och sekundärdata. De utförda intervjuerna var av semi-strukturerad karaktär, med ett icke-sannolikhetsurval, där ett antal personer intervjuades. Utöver intervjuerna erhölls även interna dokument bestående av kostnadsinformation. Genomgående har författarna förhållit sig till forskningsetiska regler, för att på så vis inte skada forskningen eller Kalmar AB.Slutsats: De kostnadsdrivare som har identifierats i samband med nyttjandet av företagets truckar är: (1) antalet leasingmånader, (2) antalet servicetillfällen, (3) antalet reparationer, samt (4) antalet avskrivningsår. Den totala kostnaden för de valda truckarna var 2 812 348 kr för de leasade, och 1 953 827 för de egenägda.Ifall Kalmar AB skulle förlägga serviceavdelningen internt skulle det här kunna leda till en kostnadsbesparing (för de tio truckar som genererat högst service- och reparationskostnader) på kr. Dock skall här tas i beaktning att, på grund av bristande access till korrekta kostnadsuppgifter, baseras detta endast på skillnader i lönekostnad.När Kalmar AB operativt ska utvärdera truckarna bör det här göras utifrån vilken nyttjandekostnad och kostnadsskillnad som uppstår med varje truck. Ifall truckens kostnadsskillnad överstiger dess nyttjandekostnad bör trucken i så fall utvärderas om den ska vara kvar i verksamheten. Dock skall det vid utvärderandet tas i beaktning ifall trucken är viktig för en fortsatt verksamhet, samt ifall den är unik inom dess användningsområde.

Författare

André Nobaek Robin Brändén

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..