Sök:

Korttidsprediktering av restider med Holt-Winters metod

Trafiken på våra vägar ökar stadigt och det finns inga tecken på att denna trend kommer att brytas. Denna utveckling innebär en mängd problem såsom ökat buller, mer utsläpp och ökad trängsel. En lösning på trafikproblemen är att utnyttja de befintliga vägarnas kapacitet på ett bättre sätt. Genom att få bilisterna att välja alternativa vägar, resa på andra tidpunkter eller välja alternativa transportmedel kan trängseln på våra vägar minska och därmed minskar också utsläpp och buller. Ett sätt att påverka bilisterna är genom att förmedla information om, exempelvis, rådande trafikförhållande och alternativa resvägar. Om trafikledningscentralerna hade tillgång till tillförlitliga predikteringar av restider skulle de ha än större möjligheter att dirigera om trafiken så att de värsta problemen kan undvikas. Behovet av tillförlitliga prediktioner av restider är som störst när något oförutsett händer, men det är också då som det är svårast att göra prediktioner.Syftet med detta examensarbete är att ge en inblick i ett antal olika metoder för prediktering av restider, vidare har en av dessa metoder, Holt-Winters metod, testats på tillgänglig trafikdata och resultatet av detta test har analyseras.Prediktering av restider är ett komplext problem och en hel del forskning har utförts i ämnet, med blandad framgång. Metoderna och modellerna som det har forskats kring är många och de flesta av dem kan sorteras in i någon av följande kategorier: enkla statistiska modeller, neurala nätverk, regressions- och tidsserieanalys och trafiksimulering. Vilken metod som fungerar bäst beror till stor del på vad resultatet av prediktionen ska användas till, vilken data som finns tillgänglig samt hur trafikförhållandena ser ut på den aktuella platsen.Resultaten av predikteringar av restider på trafikdata som utförts med Holt-Winters metod visar tydligt att Holt-Winters metod i vissa fall visserligen är likvärdig med och ibland bättre än de enkla naiva prediktorerna som den har jämförts med, men i de flesta fall är den sämre.Resultaten av prediktering med Holt-Winters metod har förbättrats genom att data som har använts har utjämnats innan predikteringen har genomförts. För att kunna se möjligheter till vidare utveckling av Holt-Winters metod krävs mer data än den som har varit tillgänglig i detta examensarbete, annars blir modellen lätt för anpassad efter ett speciellt fall och inte så generell som den bör vara. Om en större studie görs där tillgången till data är större skulle det dock exempelvis vara möjligt att anpassa metoden efter rådande trafikläge och trafikflöde, eventuellt också väderlek och eventuella evenemang.När det gäller fortsatt forskning så vore det väldigt intressant med en djupare studie där de incidenter som har inträffat studeras och en koppling sker till aktuellt trafikflödet och incidentens påverkan på medelhastigheten.

Författare

Andreas Allström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..