Sök:

Koordination genom informationsteknologi


Informations- och kommunikationsteknologins (IKT) utveckling har medfört nya sätt att organisera och genomföra arbete. Kommunikation och i slutändan dess innebörd information har förlängts i form av både tid och rum, då människan inte i samma utsträckning är beroende av en specifik tid och plats för att kommunicera med andra. Att organisera innebär i stora drag att dela upp ett övergripande mål i mindre delar (aktiviteter) samt fördela arbetet (vem gör vad och i vissa fall även hur). Att koordinera innebär att hantera beroenden mellan aktiviteter, som organisationeringen skapar. I och med att tekniken bidrar med nya sätt att kommunicera och organisera förändras även möjligheterna till att koordinera, dock är det problematiskt att veta hur tekniken bör användas för att på bästa sätt stödja detta, alltså vilken roll IKT bör ha i koordinationen. Ovannämnd problematik är ett område som fortfarande är relativt outforskat, vår studie syftar till att belysa detta ämne ytterligare genom en fallstudie med ett universitetsperspektiv på koordination och IKT användning. Vi anser att universitetet är ett intressant undersökningsobjekt för att det är en stor organisation (12 000 studenter, 1600 anställda) där omfattande organisering och koordinering är essentiellt för den dagliga verksamheten. Studien är kvalitativt inriktad och syftar till att via ett studentperspektiv belysa vilka koordinerings-mekanismer som främst används för att uppnå studentsamverkan, samt vilken inverkan IKT-verktyg har på detta. Vårt resultat visar på att IKT ur koordineringsperspektiv främst används för att tillgängliggöra information, så kallad implicit koordination. Utöver denna mekanism har vi även identifierat förfaranden där koordinationen är förprogrammerad, som exempelvis automatiserade registreringar. De tydligaste slutsatserna vi dragit i denna studie är att IKT-verktygen främst tillhandahåller koordineringsmekanismen implicit koordination, samt att när studenter själva skall strukturera och koordinera sitt arbete är det den ömsesidiga anpassningen som föredras.

Författare

Joakim Hedlund Daniel Lindvall

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..