Sök:

Konsumtion av vegetarisk mat -externa och interna påverkansfaktorer


Syfte: Vårt syfte är att beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat har förändrats och identifiera vad som påverkat vårt förhållningssätt. Definition: När vi i denna uppsats använder begreppet vegetarisk mat avser vi mat som inte innehåller fläsk-, nötkött och fågel. Metod: Vi har, i enlighet med abduktiv ansats, kombinerat tidigare teoretiska studier med vårt empiriska material. För att uppnå vårt syfte har vi gjort en mindre kvantitativ undersökning med producenter och restauranger samt en kvalitativ undersökning med konsumenter. Slutsats: Avsikten med vår uppsats var att studera följande:Beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat förändrats.Detta har inte främst berott på att man är rädd för galna ko-sjukan, vilket vi trodde, utan den största anledning till ändrade kostvanor var etiska skäl och därefter kom hälsoskäl. Vi har upptäckt en ny kategori av vegetarianer s.k. ?fuskvegetarianer?, som äter både kyckling och fisk men kan även vid enstaka fall äta fläskkött. De tre huvudsakliga skälen som påverkat konsumentens ändrade kostvanor är etiska skäl, hälsoskäl och rädsla. Samhället har inte i någon större grad påverkat konsumenterna i de olika grupperna med undantag av läkarkåren. Samtliga grupper har påverkats av medias roll. Störst genomslagskraft har media haft på gruppen etiska skäl och rädsla. Konsumenterna väljer av olika skäl att främst avstå från nötkött.

Författare

Karmen Mandic Katarina Kusecek Diana Krumpacnik

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..